Tip k pracovnému pohovoru: Nepodceňujte prvý dojem a poriadne zvážte, čo na seba!

O tom, ako byť úspešným a zaujať potenciálneho zamestnávateľa sa už veľa písalo. Profesionálne štruktúrovaný životopis je dnes len jeden pilier úspechu, rovnako dôležité je aj to, ako zaujmete na prvom stretnutí. Prečítajte si naše tipy, čomu sa pri pohovore vystríhať.

Ilustračný obrázok k článku Tip k pracovnému pohovoru: Nepodceňujte prvý dojem a poriadne zvážte, čo na seba!
Zdroj: TASR

V predchádzajúcom článku sme vám priblížili správne písanie životopisu. Predpokladajme, že životopis máme napísaný dostatočne a zaujme zamestnávateľa, ktorý si vás následne pozve na osobný pracovný pohovor.

Netreba zabúdať, že prvý dojem (tzv. haló efekt) je nesmierne dôležitý a napomáha k vytvoreniu obrazu o našej osobnosti. Býva vytváraný v priebehu prvých sekúnd a nie je možné ho napraviť. K samotnému pozitívnemu dojmu prispieva nielen náš hlas, posturika tela a neverbálna komunikácia, ale taktiež aj oblečenie. Preto je dôležité, aby sme sa na prijímací pohovor náležite pripravili a pôsobili vkusne, upravene, zodpovedne a dali zamestnávateľovi najavo, že práve vy ste to, čo potrebuje do svojej firmy a čo mu v jeho firme chýba.

Oblečenie, ktoré si vyberieme na pracovný pohovor, by malo zodpovedať aj firemnej kultúre danej spoločnosti, ak je potrebné je vhodné dodržať tzv. dress code spoločnosti, resp. pokúsiť sa priblížiť čo najviac tomuto štandardu. Pokiaľ sa vám nepodarí získať dostatok informácii o firme, určite nič nepokazíte klasickým formálnym oblečením – kostým, či už sukňový, nohavicový, uzavreté lodičky a samozrejme, primeraný výstrih, u mužov oblek. Oblečenie by malo pôsobiť decentne, v neutrálnych farbách.

Chyby, ktorých sa potenciálni zamestnanci dopúšťajú na pohovore:

– oblečenie je príliš nekonvenčné
- doplnky k oblečeniu sú vyzývavé a nápadité (u žien príliš veľká bižutéria, muži veľké reťaze okolo krku, po prípade športové hodinky a pod., zabudnúť by sme mali aj na rôzne pokrývky hlavy – u mužov napr. šiltovky)
- nevhodné sú krikľavé farby oblečenia
- na roztrhané, zašpinené veci + topánky treba rozhodne zabudnúť
- pri ženách treba dbať na decentné líčenie
- výrazný parfum, po prípade nedostatočná ústna hygiena
- nevhodne zladené farby ponožiek k obleku – hlavne u mužov a mnoho ďalších iných chýb.

V ďalšom rade je veľmi potrebné pamätať a myslieť na to, že nemenej dôležitý je náš celkový dojem, ktorým prezentujeme seba zamestnávateľovi. Je dôležité, aby verbálna i neverbálna komunikácia boli v súlade, aby sme posturikou nevyvracali to, čo o sebe tvrdíme slovami. Napr. ťažko vám váš potenciálny zamestnávateľ uverí, že patríte k otvorenému typu človeka, ktorý má rád okolo seba spoločnosť ľudí a rád pracuje s ľuďmi, pokiaľ váš postoj tela – zvyčajne sú to prekrížené ruky na prsiach hovorí niečo iné. Prekríženými rukami totiž okrem iného dávame najavo svoju uzavretosť a nepripúšťanie si ľudí k sebe.

Je mnoho rád a odporúčaní, ktorých sa je potrebné držať. Ako obrazový sprievodca a zhrnutie vyššie napísaného sme zvolili nasledujúce video – Etiketa – prijímací pohovor, ktoré zhrnie podstatné veci, na ktoré treba pri pohovore pamätať. POZRITE SI video v galérii.

Záverom dodáme, že popri všetkých informáciách, radách a pomôckach, ako uspieť na pracovnom pohovore, netreba zabúdať na danú skutočnosť, že každý jeden z nás je neopakovateľná, individuálna osobnosť, ktorá ponúka svoje jedinečné schopnosti a zručnosti pre zamestnávateľa. Netreba ísť stádovito a držať sa „zaručených právd a rád“, nemenej dôležité je ukázať svoju pravú tvár a nebáť sa byť iným, originálnym. Možno práve Vašu úprimnosť, nápaditosť a jedinečnosť ocení aj potenciálny zamestnávateľ.

Agentúra Eunica Jobs, Mgr. Patrícia Labudová

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame